زندگینامه کامل لیونل مسی

زندگینامه لیونل مسی جادوگر فوتبال

مسی در روزاریو، سانتا فه به‌دنیا آمد. پدرش خورخه هوراکیو مسی، کارگر کارخانه بود و مادرش سلیا ماریا کوچیتینی، یک نظافتچی نیمه‌وقت بود. اصلیت والدین مسی ایتالیایی است و به شهر آنکونا بازمی‌گردد. لیونل مسی از پنج سالگی فوتبال خودش را در تیم گراندولی آغاز کرد.

 بیوگرافی لیونل مسی:

نام کامل: لیونل آندرس مسی کوچیتینی
زادگاه: روساریو، آرژانتین
قد:  ۱٫۶۹ سانتی متر
پست: مهاجم
شمارهٔ پیراهن : ۱۰
وضعیت تاهل: متاهل
فرزندان: تیاگو ، متیو

لیونل مسی

 بیوگرافی کامل لیونل مسی:

لیونل آندره مسی ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر روساریو آرژانتین دیده به جهان گشود. لیونل دو برادر بزرگتر به نام‌های رودریگو و ماتیاس و یک خواهر به نام ماریا سل دارد. لیونل مسی عضو تیم ملی بزرگسالان آرژانتین و تیم بارسلونا اسپانیا است. بسیاری از مطبوعات به وی لقب مارادونای جدید داده اند. لقب وی که توسط خودش انتخاب شده “جانشین” است. لیونل در سن ۵سالگی بازی را در تیم گراندولی آغاز کرد. تیمی که پدرش به عنوان مربی در آن جا مشغول به کار بود. در سال ۱۹۹۵ مسی به تیم نیوولز اولدبویز آرژانتین پیوست.

لیونل مسی ۱۱ سال داشت که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود هورمون رشد است. باشگاه ریور پلاته علاقه خود را برای به خدمت گرفتن مسی نشان داد اما آنها پول کافی برای خرج معالجه وی نداشتند. کارلوس ریساچ مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اسپانیا، از استعداد بی ظیر مسی آگاه شد. ریساچ پس از تماشای بازی وی به نمایندگی از باشگاه بارسلونا با مسی قراردادی امضا کرد. آنها پیشنهاد کردند تمام مخارج پزشکی لیونل را قبول می کنند به شرطی که وی برای شروع زندگی جدید به اسپانیا نقل مکان کند. خانواده مسی نیز به همراه این بازیکن جوان به اروپا منتقل شدند و لیونل کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد.

جانشین به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت. میانگین بیش از یک گل در هر بازی. مسی در آن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند. لیونل مسی در اکتبر ۲۰۰۴ توانست اولین بازی رسمی اش را برای بارسلونا برابر اسپانیول انجام دهد. با این بازی وی عنوان سومین بازیکن جوان تاریخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

زمانی که در تاریخ ۱ می ۲۰۰۵ مسی توانست اولین گل رسمی اش را برای بارسا در مقابل تیم الباسته بالومپایه به ثمر برساند تنها ۱۷ سال و ۱۰ ماه و ۷ روز سن داشت. وی با این گل توانست خود را به عنوان جوان ترین گلزن بارسلونا در لا لیگا مطرح کند. به مسی این شانس را دادند تا بتواند به عضویت تیم ملی اسپانیا دربیاید اما وی این پیشنهاد را رد کرد. در ژوئن سال ۲۰۰۴ مسی در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر ۲۰ ساله هایآرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت.

در ژوئن ۲۰۰۵ توانست همراه با تیم زیر ۲۰ ساله های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد. لیونل با زدن ۶ گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد. با وجود این که لیونل بسیار جوان بود همیشه وی را با دیگو مارادونا مقایسه می کردند.

در تاریخ ۲۷ ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جدیدی با مسی تا سال ۲۰۱۰ منعقد کرد. در این قرارداد یک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تیمی می تواند با پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو، مسی را به خدمت بگیرد. این مبلغ ۳۰ میلیون یورو بیشتر از مبلغ فروش رونالدینیو است. در سال ۲۰۰۵ خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه ۶۳ وارد میدان شد اما به فاصله ۴۰ ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد. پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد.

وی اولین بازی خود را در جام باشگاه های اروپا در تاریخ ۲۷ سپتامبر و در برابر اودینسه انجام دهد. در دسامبر همان سال روزنامه ایتالیایی توتو اسپورت جایزه پسر طلایی ۲۰۰۵ را که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال اروپا داده می شود، به لیونل مسی داد. جانشین توانست بالاتر از وین رونی، لوکاس پودولسکی و کریستیانو رونالدو قرار بگیرد.

مصدومیت شدید باعث شد مسی به مدت دو ماه از کلیه فعالیت های ورزشی دور بماند. به خاطر این مصدومیت حضور وی در جام جهانی ۲۰۰۶ در هاله ای از ابهام فرو رفت. با این وجود نام لیونل مسی را به عنوان بازیکن تیم ملی آرژانتین برای حضور در جام جهانی تحویل مقامات برگزاری مسابقات دادند. مسی پس از روماریو (فصل ۹۳-۹۴) اولین بازیکن بارسلونا بود که توانست در معروف ترین دربی اسپانیا هت تریک کند.

در این فصل مسی گلی به ثمر رساند که همگان دوباره وی را با مارادونا مقایسه کردند. جانشین همانند مارادونا در بازی با انگلستان توپ را دریافت کرد، ۶۲ متر با توپ حرکت کرده ۶ نفر از بازیکنان حــریــف را پـشــت ســر گــذاشــت و دروازه خـتــافـــــــــه را گـشــــــــــود. تمام کارشناسان ورزشی جهان این گل را مشابه گل قرن مارادونا دانسته و پس از این گل، مطبوعات اسپانیا به وی لقب “مسیدونا” دادند. لیونل مسی در فصل ۲۰۰۷ -۲۰۰۸ توانست در یک هفته ۵ گل به ثمر برساند تا تیم بارسا به صدر جدول رده بندی صعود کرده و خودش نیز یک شروع رویایی را تجربه کند. فرانتس بکن بائر و یوهان کرایف ستارگان سابق جهان فوتبال، از لئو به عنوان بهترین بازیکن جهان نام برده اند.

زندگی شخصی لیونل مسی
لیونل مسی مدتی با ماکارنو لموس (که او هم اهل روزاریو بود) رابطهٔ عاطفی داشت. گفته می‌شود چند روز بعد از بهبود یافتن مسی از بند مصدومیت و چند روز مانده به جام جهانی ۲۰۰۶، این دختر توسط پدرش به او معرفی شده‌است. هم‌چنین او رابطه‌ای با مدل آرژانتینی، لوچیانو سالازار داشته‌است.

لیونل مسی در ژانویهٔ ۲۰۰۹ در برنامه «هت‌تریک بارسا» که از کانال ۳۳ پخش می‌شد گفت: «من یک دوست‌دختر دارم که در آرژانتین زندگی می‌کند. من راحت و خوشحال هستم.» لئو در کارناوالی در شهر سیتخس بعد از داربی بارسلونا-اسپانیول با دختری به نام آنتونلا روکازو دیده شد. روکازو نیز اهل روزاریو است. مسی در ۲ ژوئن ۲۰۱۲ در بازی در مرحلهٔ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل اکوادور گلزنی کرد و یک پاس گل داد و برد ۴–۰ آرژانتین را رقم زد. او در بازی و بعد از به ثمر رساندن گل، بیست و سومین گلی ملی اش برای آرژانتین را هنگامی که دوست دخترش در هفتهٔ دوازدهمِ حاملگی اش به سر می‌برد، با قرار دادن یک توپ زیر تی تیشرتش جشن گرفت. روکازو در پستی در توییتر اعلام کرد که انتظار دارد فرزندش در ماه سپتامبر به دنیا بیاید.

سرانجام فرزند لیونل مسی که او و دوست دخترش نام او را تیاگو گذاشته بودند در ۲ نوامبر ۲۰۱۲ به دنیا آمد و مسی برای اولین بار پدر شد. مسی در صفحهٔ فیسبوکش پستی در مورد پدر شدنش گذاشت: “امروز من خوشبخت‌ترین مرد دنیا هستم، پسرم به دنیا آمد و خدا را برای این هدیه شکر می‌کنم!” لئو نام پسرش و همچنین اثر دست او را بر ساق پای چپش خالکوبی کرد.

مسی یک مسیحی کاتولیکِ معتقد است در سال ۲۰۱۳ به همراه بوفون دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا، با پاپ فرانسیس که خود طرفدار یک تیم آرژانتینی به نام سن لورنزو است در واتیکان دیدار کرد و گفت: «بی شک امروز یکی از خاصترین روزهای زندگی من است. ما باید هم داخل و هم بیرون زمین فوتبال بهتر باشیم.»

لیونل مسی از زمانی که به اسپانیا رفته است رابطهٔ نزدیک خود را با روزاریو و خانواده اش حفظ کرده است و برای حمایت از آن‌ها گام‌های بلندی برداشته است. لیونل مسی روزانه از طریق تلفن و پیام‌های متنی با دوستان و خانوادهٔ خود در ارتباط است. یک بار زمانی که او در بوینس آیرس در حال تمرین با تیم ملی آرژانتین بود بلافاصله بعد از تمرین فاصلهٔ سه ساعته تا روزاریو را با ماشین پیمود و شام را با خانواده اش صرف کرد و شب را با آن‌ها گذراند و روز بعد برای تمرین به بوینس آیرس بازگشت. لئو همچنین مالکیت خانهٔ قدیمیش در روزاریو را حفظ کرده است؛ اگرچه خانواده اش دیگر در آنجا زندگی نمی‌کنند. او یک پنت هاوس در یک ساختمان مسکونیِ اختصاصی تهیه کرده که مادرش در آن زندگی می‌کند (پدرش بیشتر وقتش را با او در اسپانیا صرف می‌کند).

ثروت لیونل مسی:
مجلهٔ فرانس فوتبال در مارس ۲۰۱۰ مسی را با ۳۳ میلیون یورو(۴۵ میلیون دلار) درآمد حاصل از حقوق، پاداش‌ها و درآمدهای غیر فوتبالیِ او در ۱۲ ماه گذشته، در ردیف اول پولدارترین فوتبالیست‌های دنیا، بالاتر از دیوید بکهام و کریستیانو رونالدو قرار داد. مجلهٔ فوربز در می ۲۰۱۴ مسی را با ۶۵ میلیون دلار دستمزد در ۱۲ ماه گذشته، در ردهٔ دوم لیستِ پردرآمدترین بازیکنان فوتبال پایین‌تر از کریستیانو رونالدو قرار داد.

صحبت از خداحافظی از تیم ملی آرژانتین:
وی در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۶ بعد از گل نکردن پنالتی خود در فینال کوپا آمریکای قرن مقابل شیلی بخاطر چهار سال ناکامی گفت که از این تیم جدا خواهم شد.

بازگشت لیونل مسی به تیم ملی:

 پس از خداحافظی لیونل مسی از تیم ملی آرژانتین خیلی ها از او خواستند که تصمیمش را پس بگیرد و به تیم ملی کشورش برگردد. کار به جایی رسید که حتی ماکری رئیس جمهور این کشور با مسی تماس گرفت. او با تائید این تماس در مصاحبه ای گفت: «من با لئو تلفنی صحبت کردم و او گفت که تصمیمش را در مورد بازنشستگی از تیم ملی پس خواهد گرفت و برای تیم ملی بازی خواهد کرد.»

لیونل

جوایز و افتخارات لیونل مسی
افتخارات فردی لیونل مسی
-بهترین بازیکن جوان جهان (۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸)
-بهترین گلزن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
-بهترین بازیکن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
-بهترین بازیکن لالیگا (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲)
-بهترین گلزن لالیگا (۲۰۱۰ و ۲۰۱۲)
-کفش طلای اروپا (۲۰۱۰ و۲۰۱۲ و۲۰۱۳)
-بازیکن سال فوتبال جهان (۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲)
-بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۹ ،۲۰۱۰، ۲۰۱۱)
-بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا
-زدن بیشترین گل در یک سال با ۹۱ گل
-جایزه آلفردو دی استفانو: (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱)
-بهترین بازیکن جام جهانی(۲۰۱۴)

-لالیگا ۲۰۱۵ – ۲۰۱۴
-کوپا آمریکا ۲۰۱۵
– توپ طلای اروپا ۲۰۱۵

افتخارات تیمی لیونل مسی
– قهرمانی در رقابت‌های فوتبال زیر بیست سال جهان (۲۰۰۵)
-قهرمانی در سوپرجام اروپا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
-قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۰۶-۲۰۰۵ ،۰۹-۲۰۰۸، ۱۱-۲۰۱۰ و۱۵- ۲۰۱۴)
-قهرمانی در لالیگای اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ٬۲۰۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰، ۲۰۱۲-۲۰۱۳ و ۱۵-۲۰۱۴)

-قهرمانی در سوپر جام اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰)
– قهرمانی در کوپا دل ری (۰۹-۲۰۰۸، ۱۲- ۲۰۱۱ و ۱۵- ۲۰۱۴)

-قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱)

– نایب قهرمانی جام جهانی فوتبال( ۲۰۱۴)

– نایب قهرمانی در کوپا آمریکا (۲۰۱۶)
لیونل مسی در سال ۲۰۱۴ با کسب چهار عنوانِ بهترین بازیکن زمین در چهار بازیِ متوالی آرژانتین را به فینال جام جهانی رساند. لیونل مسی همچنین جایزۀ توپ طلایی را، به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت ازآن خود کرد.

منبع:

http://wwiipress.biz

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس