حسین راغفر درباره این موضوع که آیا لایحه بودجه سال 1395 به گونهای تدوین شده است که بتواند رونق را به اقتصاد کشور برگرداند؟ بیان کرد: به نظر من بودجه کشور معمولا نمیتواند نقش قابل توجی را در برنامههای توسعه ایفا کند، زیرا رابطه بودجه و توسعه در کشور ما یک رابطه تعریف شده نیست. او ادامه داد: بودجه تعهدات تعریف شده دولت است که بخش قابل توجهی از آن به هزینههای خودش مربوط میشود و افزایش بودجه هم پوشش تورمی است که هزینههای دولت را تامین میکند. راغفر ادامه داد: یکی از کارکردهای بودجه در ایران این است که باید برشی از برنامه پنج ساله کشور باشد ولی متاسفانه رابطه بودجه و برنامههای توسعه در ایران رابطه معناداری نبوده است و در سالهای اخیر هر روز گسستگی بودجه و برنامه بیشتر شده و به نظر میرسد که بودجه سال آینده نیز همین وضعیت را دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید درباره بودجه سال 1395، در نظر داشت بودجهای که دولت برای سال آینده تصویب میکند با توجه به بدهیهای بزرگی که از قبل به این دولت رسیده است، عملا منبعی برای فعالیتهای توسعهای دولت باقی نمانده و اگر هم باشد بسیار محدود است. افزون بر اینکه ما اکنون برای سال 1395 برنامه توسعه نداریم و برنامهی ارایه شده توسط دولت هم مشخص نیست که توسط مجلس تصویب شود یا خیر که بودجه سال آینده برشی از آن باشد. راغفر درباره قیمت نفت در بودجه 1395 بیان کرد: رقم پیشبینی شده برای قمیت نفت در بودجه سال آینده خوشبینانه است، چون اکنون نفت ایران در حوالی 20 دلار بفروش میرسد و این پیشبینی نیز وجود دارد که قیمت نفت در سال آینده بشکهای بین 20 تا 30 دلار باشد؛ بنابراین ممکن است با پیشبینی قیمت نفت در بشکهای 30 تا 40 دلار در بودجه سال آینده، کسری بودجه ایجاد شده که به ناچار این کسری یا با کاهش بودجه عمرانی پوشش داده میشود یا برخی تعهدات دولت عملی نشود. وی گفت: البته باید در نظر گرفت که بین لایحه بودجه و آنچه تصویب و آنچه عملیاتی میشود، تفاوت قابل توجهی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به روند بودجهریزی در کشور روند سال جاری خیلی متفاوت نسبت به سالهای گذشته نخواهد بود. عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، دربراه بودجه عمرانی کشور گفت: معمولا بودجه عمرانی بخشی از بودجه است که به صورت کامل تحقق پیدا نمیکند. در سال گذشته نیز 47 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده برای بودجه عمرانی تامین و مصرف نشد و در سال 1395 نیز باید ببینیم که دولت چقدر قادر است 59 هزار میلیارد تومانی را که برای بودجه عمرانی سال بعد در نظر گرفته تامین کند. من گمان نمیکنم این رقم محقق شود. راغفر همچنین گفت: هر سال، به دلیل کسری بودجه بخشی از منابع بودجه عمرانی به بودجه جاری تعلق میگیرد و منبعی برای صرف بودجه عمرانی برای امور عمرانی باقی نمیماند، ولی این امیدواری وجود دارد که با توجه به اینکه در سال آینده تحریمهای ایران رفع خواهد شد، فعالیتهای اقتصادی در کشور بیشتر شده و دولت نیز متناسب با آنها درآمدهای خود را افزایش دهد و بر اساس آن بتواند خدمات عمرانی را پیگیری کند و به نسبت سال گذشته هزینه بیشتری را برای عمران کشور صرف کند. البته به هر حال دولت با مشکل بدهیهای سنگین روبهرو است که بخشی از آنها را باید طبق بودجه 1395 تسویه کند. او با بیان اینکه ترک نرخی شدن نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد ما امکان پذیر نیست، بیان کرد: نرخ ارز زمانی تکنرخی میشود که امکان عرضه کافی وجود داشته باشد،. اگر امکان عرضه کافی متناسب با تقاضا وجود نداشته باشد، بازار حاشیهای به وجود میآید و عملا تکنرخی شدن عملی نخواهد بود. وی درباره نرخ 2997 تومانی دلار در بودجه سال آینده اظهار کرد: تصور نمیکنم بانک مرکزی و دولت به این نرخ پایبند باشند. به نظرم این نرخ را دولت تعیین میکند ولی بعد زمینههای لازم را برای تغییر آن فراهم میکند، چون به هر حال در شرایط کنونی دولت هم بدهیهای زیادی دارد و یکی از منابع تامین بدهیهای دولت، منابع ارزی است؛ بنابراین دولت نمیتواند به این نرخی که تعیین کرده پایبندی چندانی داشته باشد.