تاریخچه هنر گرافیک
کشور باستانی ایران ( پرشیا ) با یک تمدنی کهن یکی از پایه گذاران در عرصه طراحی گرافیکی و هنر است.
امروزه موزههای سراسر جهان دارای نمونه های زیبا و تاریخی از طراحی گرافیک ایرانی بر روی فلز و یا ظروف سفالی- مهرها -کاشیها- گچ بری – فرش ابریشمها و انواع لباسها میباشند.
بعضی از نمونه های این هنر باستانی دارای شهرت و آوزاه جهانی میباشند و طرحهای روی فرش با سفال- نقاشی- مینیاتوری خوشنویسی و مصور سازی کتابها به عنوان آثار ایرانی کاملا قابل تشخیص هستند.
گرافیک مدرن در ایران برای اولین بار در اواخر قرن 19 در غالب طراحی و تصویر در روزنامهها و مجلههای آن دور ظاهر شد و تکامل و پیشرفت آن ادامه یافت اما تا قبل از این تاریخ در اواخر قرن 18 تعدادی پوسترهای ملی ( عامیانه ) به روش چاپ سنگی تهیه و در ایران توزیع شده بودند.
شرح وقایع مذهبی و یا گفتههای معروف فلاسفه شعرا و نویسندگان به بهترین نحو و در غالب سبک زینتی برجستهای طراحی و مصور سازی میشدند.
طراحی آگهی اولین بار در سال 1908 در تهران آغاز شد و از آن پس طراحی گرافیک ایران به تدریج سبک غربی را پیش گرفت دانشکده هنرهای عالی در سال 1941 در دانشگاه تهران تاسیس شده و دورههای هنری گرافیک و طراحی در آن ارائه گردید طی سالیان گذشته فارغالتحصیلان این دانشکده بیشترین کارگاههای گرافیک کنونی در تهران را تاسیس کرده اند.
امروزه علاوه بر این دانشکده چهار موسسه تحصیلات عالیه دیگر به همانند 6 مدرسه هنر و که در آنها رشته طراحی گرافیک عرضه میشود وجود دارند که بالغ برهزار دانشجو در هر سال پذیرش میکنند این رقم دال بر گسترش طراحی گرافیک در رشتههای گوناگونی همانند چاپ آگهی سینما و تلویزیون در ایران میباشد.
در سال 1964 اولین نمایشگاه گرافیک در تهران زمینههای برگزارش و از آن پس طراحان گرافیک ایران آثارشان را در دو بخش گروهی یا انفرادی به طور منظم به میگذارند در سال 1978 اولین دو سالانه طراحی آسیایی در تهران گشایش یافت و در آن کارهایی از تمام کشورهای آسیایی به نمایش در آمد متاسفانه به علت آشفتگیهای بوجود آمده همزمان با انقلاب اسلامی ایران فعالیت این نمایشگاه متوقف شد- اولین دو سالانه طراحان گرافیک ایران در سال 1988 و دومین آن در سال 1999 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید. جدا از نمایشگاه نام برده سه نمایشگاه بینالمللی تصویر سازی کتاب کودکان نیز در تهران برگزار شد. همچنین طراحان گرافیک ایران آثارشان را به نمایشگاههای بینالمللی مانند دو سالانه پوستر ورشو در سالانه پوستر lahti در فنلاند و نمایشگاه Bratislava در اسلواکی به معرض نمایش گذاشتند .
امروزه کارهای آثار طراحان گرافیک ایران به تدریج در عرصههای بینالمللی به رسمیت شناخته میشود و بسیاری از نمونههای هنری آنها آنان در نشریات حرفهای به صورت برجستهای نشان داده شده است۰ لایک / ۰ نظر / ۳۱ بازدید
گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط میشود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. وبنابراین همهٔ پدیدههایی را در بر میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
کتابهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک میباشند. از جمله این کتابها میتوان کتابهای انجیل را که در قرنهای ششم تا نهم میلادی در صومعههای ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نامبرد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان میدهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عربها و مسلمانان تأثیر پذیرفتهاند. مسلمانان که نمیتوانستند مانند یونانیان و رمیها از شکل انسان در تزیین ساختمانها و کتابهای خود استفاده برند. شکلهای هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرحهای تزیینی انتزاعی بکار بردند و از این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسکمیخوانند