تاثیر پیروزی ترامپ برای ایران

این نشریه امریکایی در ادامه اشاره می کند که انتخاب ترامپ به عنوان ریس جمهوری امرکیا ممکن است سبب شود تا خلل در برنامه ایران برای احیای صنعت انرژی اش و جذب سرمایه های بیش تر ایجاد شود
ترامپ
 وزیر نفت ایران اخیرا گفته بود که امیدوار است شرکت های بین المللی که مردد برای ورود به ایران هستند این کار را زودتر انجام دهند.

در میانه برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری امریکا ایران اعلام کرد که قراردادی ۴.۸ میلیارد  دلاری را با شرکت نفتی فرانسوی «توتال منعقد کرده است که رویدادی بی سابقه از زمان لغو تحریم های بین المللی علیه ایران در ژانویه گذشته به این سو بدنبال توافق هسته ای بوده است با این حال، نشریه «فارین پالسی» اشاره می کند که ممکن است پس از پیروزی «دونالد تارمپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امرکیا توتال نسبت به عواقب سرمایه گذاری در ایران و مجازت های تحریمی احتمالی امریکا احساس خطر کند و از همکاری و مشاوره در سرمایه گذاری با ایران منصرف شود.

قرار داد

توافق اولیه میان ایران و توتال سه شنبه حاصل شد و انتظار می رود که توافق نهایی اوایل سال آینده صورت گیرد تا ایران بتواند از طریق آن تولید نفت و صادرات خود را افزایش دهد. ایران هم چنین قصد دارد میدان گاز طبیعی پارس جنوبی را نیز برای کمک به پاسخگویی به تقاضای زیاد برای سوخت پاک تکمیل کند. توتال و شرکت ملی نفت چین  قصد کار بر روی این پروژه را دارند.

وزیر نفت ایران اخیرا گفته بود که امیدوار است شرکت های بین المللی که مردد برای ورود به ایران هستند این کار را زودتر انجام دهند. یکی مقام ایرانی دیگر گفته بود که آن کشور قرارداد بزرگ دیگری را با یک شرکت اروپایی ظرف دو تا سه هفته آینده منعقد خواهد کرد. ایران در تلاش است تا در حوزه انرژی سرمایه گذاران خارجی را جذب کند.

با این حال، بسیاری از نهادهای دولتی ایران هنوز تحت تحریم ها قرار دارند از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در بخش انرژی ایران نیز حضوری چشمگیر دارد. هر چند وزارت خزانه داری امریکا چراغ سبز را به  شرکت های اروپایی برای مشارکت در حوزه انرژی با ایران داده است اما شرکت های امریکایی هنوز از این فرصت بهره مند نشده اند».

 

این نشریه امریکایی در ادامه اشاره می کند که انتخاب ترامپ به عنوان ریس جمهوری امرکیا ممکن است سبب شود تا خلل در برنامه ایران برای احیای صنعت انرژی اش و جذب سرمایه های بیش تر ایجاد شود و از این موضوع به عنوان تهدیدی برای رونق صنعت انرژی یاد می کند. «متیئو رید» کارشناس ارشد مسائل انرژی می گوید که با انتخاب ترامپ احتمال سرمایه گذرای غربی در ایران بسیار کم تر از قبل خواهد بود.

این نشریه اشاره می کند که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود از توافق هسته ای انتقاد کرد . گفت که اگر او در کاخ سفیدقرار گیرد این روند را معکوس خواهد کرد. «ریچارد نفیو« یکی از اعضای پیشین تیم مذاکره کننده امریکا از این موضوع به عنوان «خداحافظی با برجام» یاد کرده است.

منبع:

اخبار جدید

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس